Kolekcionarska Sekcija - Mirjan Lipovčan

11/22/2014

Mirjan Lipovčan

Velika mi je čast predstaviti i prvog gosta sa prostora van naših granica. Mirjan je komšija iz Hrvatske, dugo na kolekcionarskoj sceni, za koju i sam čini dosta toga zbog čega smo mu svi itekako zahvalni. Kolega koji voli propeler više od ostalih, sve nas je uvek snabdevao sjajnim modelima, takođe ima i svoj forum i facebook grupu posvećene našoj omiljenoj razmeri - 1:18. Forum možete posetiti ovde a facebook grupa je na ovoj lokaciji.

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

1. Za početak, zamoliću te da se predstaviš auditorijumu i kažeš nam malo više o sebi. Odakle si, koliko godina imaš, čime se baviš, od čega živiš...? :)

Zovem se Mirjan Lipovčan, iz Zagreba sam, imam 39 godina, po zanimanju ekonomist. Trenutno zanimanje mi je čuvanje jednogodišnjeg sina… :D

Mirjan Lipovčan

2. Kako, kada i zašto si počeo da skupljaš modele automobila?

Još kao klincu, najdraže igračke su mi bili autići i Lego kocke. Nekim čudom, jedan dio tih autića (uglavnom je bila riječ o Matchbox autićima) je čak preživio našu dječju igru, imao sam ih do prije par godina kad sam većinu prodao, a tek nekoliko najdražih ostavio za uspomenu. Negdje polovicom 90-ih prvo sam počeo sa sporadičnom kupovinom tada kod nas dostupnih Bburago i Maisto modela u 1:24 mjerilu, nakon toga započeo sam i sa sakupljanjem “osamnaestica”, prvo onih koje su bile dostupne u Hrvatskoj, a onda sam “otkrio” Ebay i internet koji su mi proširili vidike (a i apetite). Period povremene nabavke modela trajao je do 2007. godine, otkad mogu reći da zaista aktivno sakupljam modele. Sakupljao sam modele u svim mjerilima, od 1:87 pa do 1:18. 

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

3. Šta te je nateralo da se fokusiraš baš na razmeru 1:18?

Iako 1:18 mjerilo nije, kako to neki kolege kolekcionari kažu, “pravo” kolekcionarsko mjerilo, nego je to 1:43 mjerilo (u kojem je zaista moguće naći najveći broj modela), meni su se osobno oduvijek 1:18 modeli najviše sviđali, što zbog veličine samih modela, što zbog nivoa i točnosti detalja.

Mirjan Lipovčan

4. Koji ti je bio prvi model u razmeri 1:18, kad, gde i kako si ga nabavio i da li ga i dalje poseduješ?

Prvi model u 1:18 koji sam nabavio je bila Bburagova Volkswagen buba, kupljena negdje 1998. u “Mercatone”-u u Zagrebu, još uvijek ju imam u kolekciji, ipak je to moja prva “osamnaestica”.

Mirjan Lipovčan

5. Tvoja kolekcija se konstantno uvećava. Koji automobil si poslednji dodao istoj i zašto baš taj?

Zadnji model koji je stigao je Revellov BMW 507 crne boje. Većinu moje trenutne kolekcije čine modeli BMW-a, a neke modele koji su mi veoma dragi ili mi se posebno sviđaju nabavljam u svim bojama u kojima su proizvedeni, ovo mi je osmi BMW 507 u kolekciji, a još četiri dolaze narednih dana u kolekciju. (I time priča još nije završena jer mi nedostaju još tri… :) )

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

6. Kojim kriterijumima se vodiš pri izboru modela za svoju kolekciju?

Kriteriji… Pa mislim da se kriteriji sa vremenom mijenjaju, volim automobile, i kolekcija mi je do prije godinu dana bila poprilično šarolika, od modela automobila prije WW2, preko US i evropskih klasika do modernih automobila. Razni faktori poput ograničenja prostorom utjecali su na to da moram predefinirati daljnju kolekcionarsku filozofiju, tako da sad u kolekciji imam samo modele BMW-a, Mercedesa do kraja 70-ih, zrakom hlađenih Porschea i Volkswagena, Minija i Vespi. Ukratko kriterij je da model mora biti jedne od marki koje me zanimaju, od dva modela odabrati ću onaj bolje kvalitete ukoliko mi je cijena prihvatljiva. Ako model nema alternative u modelu boljeg proizvođača, kupiti ću i model iz nižeg cjenovnog razreda.

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

7. Šta preferiraš u 1:1 razmeri, postoji li jedan brend kom si veran?

Pa gledajući moju kolekciju, onda bi to bio BMW, iako ga  “varam” i sa drugim markama. Ono što mi se zaista sviđa, to su oldtimeri i youngtimeri. Sa aspekta estetike više volim klasične automobile nego recentnu proizvodnju, iako modernim automobilima ne osporavam superiornost po pitanju ekonomičnosti i sigurnosti.

Mirjan Lipovčan

8. O kom automobilu u 1:1 sanjaš, a šta trenutno voziš?

Nemam automobil, a što volio bi posjedovati… recimo BMW E9 ili E3 serije, pod uvjetom da se zvijezde i financije poklope. Ali realno gledano, gledajući obiteljski vozni park koji se sastoji od BMW-a, Volvoa i Hyundaia, sa aspekta uporabne vrijednosti, ekonomičnosti, odabrao bi Hyundai, cjenovno prihvatljiv, solidne izrade i izdržljiv. Srce bi naravno, uvijek odabralo BMW.

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

9. Tržište postaje preplavljeno, i novi proizvođači modela niču kao pečurke posle kiše, dok se neki drugi, nažalost,  gase. Imaš li favorita među proizvođačima?

Mogu reći da mi je među die-cast proizvođačima najdraži AUTOArt, odnos cijene i kvalitete usprkos sve višim cijenama je i dalje dobar. Na žalost (ili na sreću) recentna AUTOartova produkcija u vidu raznih modernih superautomobila, Alfi, japanaca i sličnog mi nije uopće zanimljiva, ali postoji još dosta starijih “Artovih” modela koje nemam i namjeravam nabaviti. Od “novih” proizvođača izdvojio bih Ottomobile i GT Spirit. Iako je riječ o resinskim modelima bez otvaranja, modeli su odlično izrađeni, detalji karoserije kao i lakiranje odlični. Kod Otta je kontrola kvalitete ponekad problematična pa se zalome modeli sa nekim greškama, dok GT Spirit radi modele na koje nema zamjerki.

Mirjan Lipovčan

10. Najdraži model u kolekciji i zašto?

Najdraži model u trenutnoj kolekciji… teško mi je izdvojiti sad neki od modela, trenutno sam još uvijek oduševljen nedavno nabavljenim Ottovim BMW-om M535i E12 serije. Jedan od modela koje sam dugo čekao da ga neki od proizvođača napravi u mjerilu 1:18.

Mirjan Lipovčan

11. Koji je to model koji nemaš a najviše od svih bi voleo da imaš?

BMW 2500 E3 serije, izašao je u prodaju prošli tjedan. Radi ga BoS Models, isto resinski model. Takav BMW je imao moj otac dok sam bio klinac, obožavao sam taj auto.

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

12. Dosta automobila se ne pravi u našoj omiljenoj razmeri. Za koji automobil apeluješ da se uradi u 1:18?

Dosta modela sa neke moje “wishliste” je u najavi da će ih neki od proizvođača raditi, neki su u najavi i već nekoliko godina. Jedan za kog znam da ga nitko nije najavio je prva BMW 7 serija, njega bi volio da se napravi.

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

13. Šta misliš o domaćoj kolekcionarskoj sceni? Ima li dovoljno dešavanja? Šta bi unapredio?

Ako pogledam nekih 7 godina unazad, pogotovo u Hrvatskoj se kolekcionarska scena pomaknula na bolje. Unazad 7 godina pojavili su se specijalizirani forumi koji se bave tematikom modela automobila, zahvaljujući društvenim mrežama (prvenstveno pritom mislim na facebook) lakše je stupiti u kontakt sa kolegama iz cijele regije. Već nekoliko godina zaredom organiziraju se i druženja kolekcionara, zasad u Hrvatskoj postoje dva kolekcionarska skupa, jedan u Zagrebu početkom ljeta (ove godine se skup održao 6. godinu za redom) i jedan u Osijeku početkom jeseni.  Osobno bi volio kada bi i u Hrvatskoj bilo skupova koji se događaju u mjesečnim intervalima, poput berze koju organizira Igor u Beogradu i berze u Novom Sadu. Zagrebački “Festival Autića Zagreb” je vjerojatno najveći event tog tipa u našim krajevima, a cijelo događanje financiraju kolege sa foruma autici.net uz malobrojne sponzore, dakle uglavnom iz vlastitih sredstava, a ulaz je slobodan, pa je jasno da se taj skup iz financijskih razloga može događati samo jednom godišnje. 

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

14. Imaš li još neki zanimljiv hobi?

Imam još dva hobbyja, koji uslijed nedostatka vremena “trpe”: aviomaketarstvo i željeznice u HO skali. Za avione kažem da sam “shopping maketar”, kupujem makete, ali ne stižem ih slagati, a za željeznicu moram prvo urediti prostoriju na tavanu u kojoj bi ju složio… Stićiću valjda sve to u ovom životu… :)

Mirjan Lipovčan
Mirjan Lipovčan

15. Za kraj, koji savet imaš za mlade nade koje tek kreću kolekcionarskim stopama?

Keep calm and collect die-cast! Uživajte u hobbyju bez obzira na to što sakupljali. Jedan proizvođač autića je imao slogan “Collect them all!” tj. sakupi ih sve, što je zapravo nemoguća misija, jedino ako imaš iznadprosječna financijska sredstva na raspolaganju. Ovaj hobby traži i određenu dozu samokontrole i strpljenja, ponekad i odricanja od nekih drugih stvari kako bi se moglo izdvojiti sredstva za (sve skuplji) željeni model. 

16. Za kraj, dokle misliš da skupljaš modele i da li tome ima kraja uopšte? Gde sebe vidiš za pet godina? A za deset?

Osobno se namjeravam baviti ovim hobbyjem dok god će mi financijska sredstva to dozvoljavati i dok god će me zanimati. Ne spadam među one koji se za model vežu u toj mjeri da ga nikada neće prodati, kroz kolekciju mi je prošlo nekoliko tisuća modela u raznim mjerilima, i u svakom od njih sam uživao, u nekima više, u nekima manje…

Sve fotografije su vlasništvo Mirjana Lipovčana. 

You Might Also Like

0 comments