Povratak U Budućnost - Porsche 911 GT3

11/09/2014

Žurnalist Porsche 911 GT3

Krajem prošle godine bejah upitan da li bih pisao automobilsku kolumnu za online publikaciju, naravno uz zagarantovanu zaradu od 0 dinara. Prihvatio sam, naravno, sve najbolje stvari u životu su besplatne. Publikacija se zove Žurnalist, i okuplja ekipu studenata žurnalistike iz Novog Sada. Svakog meseca u elektronskoj formi bave se raznim aktuelnim temama, na entuzijastičan način. Napisao sam ukupno dva članka, a oni se više nikada nisu javili. Ne znam zašto i ne znam šta im se desilo, čak sam ih dobio u pdf formi, "pripremljene za štampu", te ih takve i ovde prilažem. S obzirom na to da mislim da su oba napisana teksta iole pristojna (izvoljevali su oko nekih stvari, pa sam i za 0 dinara ipak pristao na fluktuacije u svom stilu), odliučio sam da ih objavim i ovde. Tu su skenovi duplerice, a koga stvarno zanima da čita ili neka klikne na sliku da bi se otvorila u pravoj veličini ili neka čita ovo što sam prekucao ako mu je mrska ćirilica na kojoj se insistiralo. Originalni tekst možete pogledati i ovde.

Povratak U Budućnost
Porsche 911 GT3 - Matija Dagović

Žurnalist Porsche 911 GT3

Mi Evropljani volimo da se ponosimo činjenicom da smo navikli da vozimo automobile sa manuelnim menjačem, jer tako možemo lakše da iskažemo svoju muškost i ženskost za volanom. Imamo veću kontrolu nad automobilom, možemo da se igramo sa krivuljom obrtnog momenta i da intenzivnije utičemo na vozački utisak i teramo potrošnju goriva u nedogled. Amerikanci to zovu stikšift i njima je to bauk. Moj prijatelj iz Nju Džerzija morao je da čeka neko vreme dok mu nisu isporučili Mazdu 3 sa manuelnim menjačem, i nikako nisu mogli da shvate šta će mu to pored divnog, umilnog automatika. Svi smo odrasli uz dede, očeve, stričeve i komšije koji su imali keca i peta brzina je od malih nogu svima nama označavala simbol prestiža. Sve to potiče iz vremena kada je automatik smatran za nešto nepotrebno i pogubno, a u tome i ima istine, jer živimo u gusto naseljenim sredinama gde je gradska vreva i gužva svakodnevna pojava, a pritom volimo i da „zapaprikamo“ kako bismo proleteli na žuto. U Americi su velika prostranstva i automatik ima smisla.

Mi, automobilski entuzijasti, gledamo na automatski menjač kao na nešto što je povezano sa gerijatrijom i sa nezainteresovanošću za prave performanse automobila. Ali, ipak, poslednjih godina možemo da posmatramo kako se ovaj trend vrtoglavom brzinom menja, da bi kulminirao na jednom konkretnom automobilu. U pitanju je Porše 911 GT3 poslednje, 991 generacije, koji je prvi primerak svoje loze koji ima dual klač menjač sa polugicama na volanu, bez standardne ručice na koju smo svi navikli. Obožavaoci se širom sveta ubijaju, samo da bi mogli odmah da počnu da se okreću u grobu. Šta će sada svi oni koji ne znaju šta će sa desnom rukom dok voze? Kako sada da se ograniče na dve polugice, koje neverovatnom brzinom menjaju stepene prenosa? Ipak, ne zaboravimo da su se prve iteracije ovakvih sistema pojavile pre nekih 30 godina na sportskim automobilima pretežno nemačkih proizvođača.

Ovakvi sistemi potpomognuti nizom visoko sofisticiranih igračkica, kao što je launč kontrol donose jedan potpuno novi pristup automobilizmu i uzvišenoj veštini vožnje. Prosto je neverovatno da tamo neki „automatik“ može da radi brže, bolje i efektnije od naših istančanih i istreniranih refleksa (a da pritom još i uštedi koji litar goriva). Nema više tromosti koju smo navikli da povezujemo sa automaticima, koji opet, ruku na srce, uglavnom imaju smisla samo kada su upareni sa motorima velike zapremine, gde visok obrtni momenat može da odigra značajnu ulogu u ishitrenim preticanjima i sličnim situacijama. Dve magične reči: Manual override. Ako vam se ne sviđa kako menjač „kapira“ vaš stil vožnje u nekom od mnogih fabrički podešenih režima rada, možete jednostavno sami da reagujete i da tako zadovoljite eventualnu vozačku sujetu. 

Mi, tehnološke i automobilske picajzle, primetićemo da su takvi sistemi na nekim, ranijim automobilima, zahtevali pritisak na posebno dugme za rikverc, ali danas te stvari mnogo brže i lakše funkcionišu i više se nećete osećati kao da vozite brod ako negde treba da se uglavite i parkirate. Dok se uvoznik poršea za Srbiju ne javi i ustupi jedan GT3 na probnu vožnju, moraćemo da verujemo autoritetima kao što su Ričard Hamond ili Paul Horel, koji tvrde da je ovo jednostavno nov, najbolji, najbrži i najštedljiviji način menjanja brzina pri vožnji u sportskom automobilu. A karakter i oštrina nisu na bilo koji način, trpeli, au contraire! Dobro došli u budućnost!

You Might Also Like

0 comments