Volite Li Asterixa?

11/10/2014

Peugeot 205

Ceo svet zna Goschinnijevog i Uderzovog strip junaka, koji kroz nekih 30 divnih i živopisnih epizoda sa svojim nerazdvojnim drugarom Obelixom spašava malo galsko selo koje odoleva naletima rimske imperije. Mali, prgav, neustrašiv i uvek spreman za kavgu i okršaj. Mali heroj, koji spašava stvar. Mislim da celom opisu odgovara i jedan mali francuski automobil na koji bi danas hteo da vas podsetim. Peugeot 205.

Peugeot 205 Lacoste

Peugeot je ušao u osamdesete godine prošlog veka kao najlkonzervativniji od tri najveća francuska proizvođača automobila. Njihov adut među malim gradskim automobilima je bio 104 - sladak, divno dizajniran, dopadljiv, funkcionalan ali već i poprilično vremešan. Peugeotu je hitno bio potreban novitet. Nešto što će da promeni imidž kompanije i da im očvrsne uzdrmane finansije. Takvom projektu se nikako nije smelo tek tako pristupati i oni su vrlo pametno, promišljeno i temeljno odradili celu stvar.

Peugeot 205

Prve dizajn studije su napravljene još 1977. godine, i u suštini 205 je razvijen iz projekta VERA, zamišljenog kao automobil sa visokim nivoom očuvanja čoveke sredine, ekološkim čudom takoreći. Projekat je prerastao u sledeći zvan M24 i u ovom periodu je nastalo i revolucionarno zadnje vešanje koje je nasledio i serijski model. U razvoju je dizajn nastajao na papiru, mada su kasnije ipak skice prebačene u CAD sa preko 10.000 referentnih tačaka. Bilo koji moderni industrijski dizajner će vam potvrditi koja je to nemoguća misija za taj period morala biti!

Peugeot 205

A onda je Peugeot 1978. otkupio celu Simcu od Chryslera i kao takvu je ugasio sa tržišta, pa je njenu ulogu u koncernu preuzeo Talbot. Simca je imala ekspertizu, iskustvo i znanje kada su mali gradski automobili u pitanju, te su udarili izuzetno stabilan temelj novom mališi koji se lagano spremao iza kulisa. Dvadesetčetvrtog februara 1983. godine svet se našao oči u oči sa ovim mališanom i to je bila ljubav na prvi pogled. Peugeot je znao da ima pobednika. Asterixa.

Peugeot 205

Tako vrckava, vesela i živahna mala mašina još nigde nije bila viđena. I dalje efektivno "kockica", 205 je prosto odisao zaobljenim formama koje su na suptilan način naglašavala futurizam i nešto što će mnogi uspešno ili neslavno da kopiraju. I spolja i iznutra, automobil je dobio na prozračnosti i svežini zahvaljujući velikim staklenim površinama. Toliko karakterističnih detalja i prepoznatljivih elemenata na masovno proizvođenom malom gradskom automobilu nije nigde još do tad viđeno. Velika većina ljudi misli da iza ove kreacije stoji Pininfarina, ali to je samo delimično tačno. Pri razvoju su postojale dve dizajn studije, ali je ipak odbačena Pininfarinina studija i za proizvodnju odobrena ova druga koja je nastala u Peugeotovom sopstvenom dizajn centru. Potpisuje je čovek po imenu Gérard Welter, koji je odmah po završetku srednje dizajnerske škole došao da radi u Peugeot i tamo ostao narednih 47 godina. Jasno vam je da je nemoguće da pobrojimo sve njegove hit singlove sada, možda nekom drugom prilikom.

Glavni adut malene dvestopetice je njeno revolucionarno nezavisno vešanje. Naravno, projektovano je tako da pruža najbolju kombinaciju udobnosti i dobrog prianjanja na put, ali uz specijalan akcenat na tome da što manje ulazi u prtljažni i putnički prostor. Kompaktno, udobno i sportski nastrojeno, kombinacija iz snova. 

Peugeot 205 Roland Garros

Kroz njegovo petnaestogodišnje putešestvije su pod haubama bili mnogi motori. Prvobitna paleta X motora razvijanih sa Renaultom koja je praktično preuzeta iz Peugeota 105 je uključivala benzince zapremine 1.0, 1,1, 1.2 i 1.4 litara. Tek par godina kasnije su došli XU i TU motori istih tih i malo većih zapremina (1.6 i 1.9 litara) koji su razvijani unutar PSA grupacije. Dizel izvedbe, isto tako iz kućne manufakture su bile dostupne u 1.8 i 1.9 varijantama tokom godina. Ovi dizel motori su bili toliko ispred svog vremena jer su kao i današnji dizel motori davali performanse identične onim kod benzinskih motora ali uz tu tradicionalnu štedljivost i neverovatan obrtni momenat. Svi automobili su imali manuelne menjače, ali je automatik postojao samo kao opcija uz 1.6 motor.  

Peugeot 205 Verve
Peugeot 205 Multi
Peugeot 205 Fourgonnette

Na kratko je postojala ideja da se na tržište izbaci i karavan verzija, ali je ona ostala samo u vidu studije pod imenom Verve. Takođe, vremenom su predstavljene i dostavne verzije Multi i Fourgonette koje su za Peugeot izrađivale nezavisne karoserijske kuće Durisotti i Gruau. 

Peugeot 205 Rallye
Peugeot 205 Rallye
Peugeot 205 Rallye

Naravno, za sve te godine je izbačeno milion različitih nivoa opreme i specijalnih edicija, te je nemoguće svima im ući u trag i navesti, ali se ipak Rallye mora pomenuti. Ogoljena i olakšana verzija sa nasviranim motorom od 1.3 litra zapremine i nešto malo preko 100 konja na manje od 800 kg. To je bio hot hatch za one sa plićim džepom, esencija duha tog vremena i verovatno najdraža i najsimpatičnija izvedba dvestopetice. O njenom uspehu dovoljno govori to da je Peugeot povećao prvobitno planiranih 5000 na preko 30.000 proizvedenih primeraka. Kasnije se Rallye verzija još više proslavila na modelu 106. 

Peugeot 205
Peugeot 205 Collection

Vrlo je zanimljivo da je 205 za sve ove godine samo jednom restilizovan na pola svog životnog veka. Pa čak i tad to su bile stvarno minimalne promene. To dovoljno govori o tome koliko revolucionarno je osmišljen i dizajniran. Retki su automobili koji su tako dugo opstajali na tržištu i borili se sa konkurencijom uz neznatne kozmetičke zahvate. 

Peugeot 205 СJ Cabrio
Peugeot 205 Cabrio
Peugeot 205 Cabrio Roland Garros

Već 1986. je na tržištu osvanuo i kabriolet, za čiji dizajn je bila zadužena Pininfarina, kad im već nisu aminovali glavni razvojni projekat. 

Peugeot 205 1.6 GTI
Peugeot 205 1.6 GTI
Peugeot 205 1.6 GTI
Peugeot 205 1.9 GTI
Peugeot 205 GTI
Peugeot 205 GTI
Peugeot 205 CTI

Priznajte da se već nervirate, "gde je GTI?". Tu je, polako, ostavio sam ono najslađe za kraj. Godinu dana po predstavljanju modela, Peugeot je izbacio sportsku verziju svog gradskog mališana i time se promenio tok istorije. Ovaj automobil i dan danas važi za etalon pravog, čistokrvnog hot hatcha. Prvobitno je imao 1.6 motor sa 105 konja, ali je posle uvedena i 1.9 varijanta sa 128 konjskih snaga. Na tu masu i tako naprednu šasiju, to je bio jedan melem od automobila. Podjednako bih ga poželeo u svojoj garaži kao i neke trocifreno puta skuplje egzotike. Takođe, postojala i kabriolet verzija koja je nosila oznaku CTI što je jedinstven slučaj, da hot hatch postoji i u toj izvedbi. Ima sigurno još neki, ali svakako ne ovako važan i uspešan. 

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Rally Car
Peugeot 205 T16 Pikes Peak

Međutim, ima i ona jagoda na vrhu torte, na šlagu. Samo što ovo nije jagodica bobica. Ovo je jagodičetina. Kao zgrada. 205 Turbo 16. Jean Todt je svojevremeno predvodio Peugeotov rally program i pod njegovom direkcijom je razvijen 205 Turbo 16 za famoznu grupu B, zajedno sa 200 uličnih primeraka, obaveznih radi homologacije. Trkački auto je bio potpuno dominantan i osvojio je dve konstruktorske i dve vozačke titule (Timo Salonen i Juha Kankkunen) u poslednje dve godina grupe B, 1985. i 1986. U svojoj takmičarskoj karijeri, 205 Turbo 16 je odneo ukupno 16 pobeda. Drumska varijanta je otprilike duplo slabija sa 200 konja, ali ima kompleksni prenos snage na sva četiri točka i kompletnu šasiju i poprečno postavljen motor kao na trkačkoj. Svih dvesta komada je Heuliez napravio sa levim volanom i u toj prepoznatljivoj mat sivoj boji. 

Posle tih 15 godina, na scenu je stupio 206, takođe vrlo popularan model, koji je postavio temelje nekih modernih dizajnerskih jezika koji su i dan danas aktuelni. Međutim, mislim da nije bio takav šmeker kao 205, mali Asterix, mali brka heroj... Nešto razmišljam, da li je Obelix onda Renault Espace?

You Might Also Like

0 comments