Princezina Kočija

3/13/2015

Sun Star

Sun Star je jedan od onih, takoreći, "sivih" proizvođača. Nikada nećete čuti nekog kolekcionara da ih kuje u zvezde i obožava, a opet retko kada ćete čuti i da ima neko nešto loše da kaže na njihov račun. Kako god okrenemo, obavezno se nalaze u svakoj ozbiljnijoj kolekciji, i ne prestaju da iznenađuju mnoštvom modela koje samo oni rade. 

Ford Escort RS Turbo

Macau je njihova postojbina, kao što je to nekad bio slučaj sa svim voljenim Matchbox autićima iz detinjstva, i to daje neku posebnu čar modelima koji nose Sun Star logo. Tradicionalno ne baš neki atraktivni dizajn, logo, slogan... Nemušti su kada je u pitanju dodvoravanje tekovinama zapadnjačke kulture i svima nama sledbenicima iste, ali to ne umanjuje vrednost njihovih modela. Posegnete za poprilično katastrofalno dizajniranom kutijom, a unutra se nalazi biser. 

Kao što rekoh, paleta modela je izuzetna, pogotovo za one koji vole rallye i one koji žive za stare američke mašine okovane enormnim količinama hroma i okupane živim bojama koje su bile vrlo popularne sredinom prošlog veka. Trabant? Oni ga jedini rade. Izuzetno širok dijapazon američkih muscle cars i čega sve ne dobrog što dopire od fast food nacije. Evropska škola zastupljena kako treba. Vrlo bogata ponuda modela čak i u 1:12 razmeri... Stvarno, ako niste ranije, dajte im šansu, odlični su, pogotovo kada se uzme u obzir vrlo pristupačna cena svih modela. Moj prvi Sun Star je jedan vrlo specifičan i poseban model. 

Ford Escort je ime koje je živelo 36 godina. Da ne bih udavio i prezentovao kompletan prikaz svih generacija, iteracija, verzija, uspeha na rallye takmičenjima i sveukupnu monumentalnost ovog modela, prećiću odmah na treću generaciju o kojoj je danas reč. 

Ford Escort RS Turbo

Treća generacija evropskog Escorta je bila veliki korak unapred. Predstavljena je samo mesec dana pre nego što sam se ja rodio, u septembru 1980. Golf je tada već harao celim evropskim tržištem i bio se ustoličio kao esencija novog, modernog, kompaktnog i učinkovitog. Prelazak sa stare škole "zadnje vuče" je polako postao neminovan, i Escort treće generacije je isplivao na tržište kao potpuno moderan izdanak, spreman na borbu sa ljutim FauVeom. 

Promene nisu bile samo mehaničke prirode, jer forma male limuzine je bila napuštena i zamenjena modernom hatchback formom, sa sexy malim repićem koji je ipak podsećao na to odakle Escort potiče. Pregršt mehaničkih poboljšanja, na čelu sa nezavisnim vešanjem, je doprineo da je mali Ford itekako imao čime da parira rivalu iz Wolfsburga. 

Golf GTI možda jeste bio pradeda svih današnjih hot hatcheva, ali Ford nije mnogo oklevao i ubrzo je predstavio svoj odgovor - XR3. Kelnska divizija evropskog Forda je kasnije izbacila i RS verziju, a ono što se dugo čekalo je bila i Turbo verzija istog. Nije bio dovoljno dobar, i ubrzo je "popušio" loše kritike među novinarima, izbačeno je 5000 primeraka, svi u beloj boji, sa rednim četvorocilindrašem od 1600 kubika i 132 konjske snage. Samo jedan je ofarban u crno, zvanična dokumentacija kaže "Schwarz", bez ikakve dodatne nomenklature. Samo slojevi crne boje naneseni na goli metal. I tu kreće romantika. 

Ford Escort RS Turbo

Princ Čarls od Velsa, jedini naslednik kraljice Elizabete Druge, je taj crni primerak naručio kao poklon za pokojnu princezu Dianu kada ju je zaprosio. To je jedan od tri crna RS Turbo Escorta ikad proizvedena. Princeza je uredno vozila svoj Escort nekih dve godine, i nikada nije bio registrovan na njeno ime, već se oduvek vodio kao "vlasništvo" Ford kompanije. 

Keith Lawson iz Norfolka, antikvar specijalizovan za Lady D memorabiliju je kasnije otkupio automobil za svoju ćerku, ali nakon što je princeza Diana nesrećno stradala, mlada dama više nije želela da ga vozi a i polisa osiguranja za tako vrednu stvar je postala pozamašno skupa. Još 1998. su se mnoge poznate ličnosti kao što su Stephen King i Mike Tyson interesovale za crni RS Turbo i nudile milionske cifre za njega, međutim, Lawson se borio za to da automobil završi u rukama časnih vlasnika. Danas je iskusno ušuškan u garaži Marka Baileya koji strastveno skuplja sve Fordove koji u svom ličnom opisu nose dva magična slova - "RS".

1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo

Sun Star je fanatično i manijakalno ispratio ceo dijapazon modela Escorta treće generacije, a zašto i ne bi? Jedan je kalup sa doteravanjem detalja, može im se, i mislim da su time svakog fana ovog automobila obradovali. Ja sam se odlučio za ovu "kraljevsku" varijantu jer je ipak u pitanju automobil koji je unikat i koji svakako pruža nešto nesvakidašnje.  

1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo

Iako ne volim crne modele i trudim se da ih izbegavam, ovaj je morao da bude izuzetak. Crno uglavnom "pojede" model i detalji ne dolaze toliko do izražaja, ali ova kockica jednostavno izgleda mnogo bolje i nekako skuplje baš u ovoj crnoj boji. Farbanje je odlično i karakteristične plave nalepnice su na svom mestu. 

1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo

Tablice su autentične i slažu se sa originalom, kao i dodatni par halogenki. Pod haubom nije ništa spektakularno, pa ipak različito ofarbani detalji su tu, sa sve kablićima. Dosta je upicanjeno i koristili su najtanje četkice, te sve izgleda dosta skuplje nego što je model plaćen. Ni originalni automobil nije izgledao kao milion dolara tako da nekako prija kako je taj duh prenesen ovde, ali ne nekom neopravdanom štednjom. 

1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo

Šiber se ne otvara, ali je tu, providan je, i dozvoljava da bolje zavirimo u sivilo unutrašnjosti. A unutra je divota. Cajgeri su dosta verno prikazani u vidu nalepnice, pod je postavljen plišom kao kod skupljih modela, sedišta imaju Recaro natpise, čak su i dugmad šaržera za audio kasete ofarbana u crveno. Jedina zamerka je što sigurnosni pojasevi uopšte ne postoje u bilo kakvom obliku. Točkovi i felne ne izgledaju plastično, a čak mogu da se pohvale i funkcionalnim amortizerima. 

1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo

Zadnji farovi, kao i prednji jako lepo izgledaju, i cela zadnjica je skroz na svom mestu. Od žute tablice preko farova, naznačenije cevi izduva, Ford logoa, Escort RS Turbo nalepnice, pa sve do brisača ušuškanog na plastičnom spojleru. Kada otvorimo poklopac prtljažnika nailazimo na pokretnu zadnju policu i goli pod gepeka u koji je usađen rezervni točak. 

1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo

Donja strana vozila je polje crne plastike, no ipak i prednje i zadnje vešanje je sasvim korektno izvedeno, kao i motor iz kog se proteže srebrno ofarbani izduvni sistem. Sun Star logo, Made in China, 1/18 Scale i Ford Escort MkIII zaokružuju celu priču. 

1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo
1/18 Sun Star Ford Escort RS Turbo

Sjajan model, po vrlo povoljnoj ceni, obavezan u svakoj kolekciji koja se bazira na evropskim modelima i nostalgiji za osamdesetim godinama prošlog veka. Bravo, Sun Star!

You Might Also Like

0 comments