Minijeva Minijatura

10/29/2015


Mini. Tako majušan, a tako grandiozan i legendaran. Po svim merilima inovativnosti i genijalnosti je svakako jedan od najvažnijih automobila celog prošlog veka. Prosto je nemoguće utvrditi da li su revolucionarnija njegova mehanička ili estetska svojstva. Njegov spoljnji dizajn je toliko prepoznatljiv i toliko poseban da ima svoj zasebni registrovani zaštitni znak. 


Mehanički gledano, Mini je prekinuo vladavinu ogromnih, nezgrapnih i nepraktičnih automobila, karakterističnih za doba kada ljudi nisu brinuli o potrošnji, ergonomičnosti i svim jadima života u modernom, velikom gradu. 

Na malenu, ravnu platformu je poprečno postavljen motor, tako da je prostor predviđen za putnike i prtljag zauzimao 80 procenata ukupne površine. Tako nešto prosto nije moglo da se zamisli sve do tada. U vreme kada su naftne krize uveliko drmale razvijenim zemljama, moralo se naći rešenje za motorizaciju sve većeg broja ljudi, uz sve jače cene goriva. 

Tokom više decenija, Mini se proizvodio pod raznim brendovima, ali se ipak mora naglasiti da je nastao pod BMC iliti British Motor Corporation, davne 1959. Sama kompanija je nastala sedam godina ranije kao spoj Morrisa i Austina. Dizajn Minija potpisuje legendarni Sir Alec Issigonis, britanski državljanin grčkog porekla, koji je odgovoran za još jedan monumentalno bitan automobil sa Ostrva - Morris Minor. 


Prva generacija Minija je svakako ona koju je proizvodio BMC, a prodavao se i kao Morris i kao Austin. Bilo je tu i Wolseley i Riley verzija sa malo izmenjenim karoserijama, a licencno je rađen i kao Innocenti. 

Druga generacija je ona koja nas zanima, a ona se zvanično vodi kao proizvod kompanije British Leyland, koja je pored Minija sadržala i druge atraktivne brendove poput Jaguara i Land Rovera. Ipak, ruže im nisu cvetale, a Mini je polako ali sigurno gradio svoju reputaciju legende. U međuvremenu je Cooper verzija opremljena motorom od 1.3 litra zapremine 4 puta zaredom pobedila na prestižnom reliju Monte Carlo. Treću uzastopnu pobedu su im ipak osporili diskvalifikacijom zbog neadekvatnih svetala. 


Valja pomenuti da se u periodu od 1968. do 1986. (kada dolazi do razvoda braka British Leylanda i nastavka proizvodnje pod okriljem Rovera sve do kraja prošlog veka) Mini druge generacije sa brojnim kozmetičkim i mehaničkim izmenama proizvodio u Engleskoj, Španiji, Portugalu, Južnoafričkoj Republici, Čileu, Belgiji pa čak i Jugoslaviji, u Novom Mestu. 


Bburago već nekih 13 godina u svojoj pažljivo probranoj ergeli modeli gaji i Mini Cooper S iz 1969. godine, koji se kod nas našao velikom ljubaznošću naših prijatelja iz kompanije DEXY CO. Kroz svoju istoriju, model se nudio u više boja, a trenutno je u prodaji ona koja mu verovatno najbolje pristaje - tradicionalna british racing green, u kombinaciji sa neizostavnim belim krovom i retrovizorima. 


Naravno, treba napomenuti da je Mini izrađen u razmeri 1:16, ali nemojte dozvoliti da vas to uznemirava. Pred nama je svakako jedan od boljih modela koje je Bburago ikada radio. Gorepomenuta kombinacija boja je ono što prvo primećujemo, i od svih mogućih kombinacija daje najotmeniji i najskuplji prvi utisak. 


Finalna obrada modela je na zavidnom nivou za ovaj cenovni rang. Prednji farovi i migavci su tako lepo urađeni da ih se ne bi postideli i mnogostruko skuplji modeli. Tampo štampa i sitne nalepnice sa logoima kompanije su također pristojno precizno izvedeni, kao što možete videti na slikama prednjeg i zadnjeg dela, motornog prostora i unutrašnjosti. Lepom kontrastu doprinose i plastični crni blatobrani. 


Pod haubom nema nekog posebnog detaljisanja, ali ipak je motor urađen u dve boje, sa Mini logoom i kablažom. Svakako više nego što smo navikli da vidimo kod modela iz ovog cenovnog opsega. 


Unutrašnjost pleni odličnom bojom koja savršeno ide uz spoljnju british racing green, svi bitni elementi su ispoštovani, a nasloni sedišta se čak mogu pomerati. Pretpostavljam da su tu zbog nedostatka otvaranja gepeka, koje je svakako malo teže izvesti na konkretno ovom modelu automobila bez da se koriste neka poprilično skupa proizvodna rešenja. Zadovoljićemo se ovom simpatičnom kompenzacijom. 


Svi hromirani detalji karoserije, počevši od brisača, preko kvaka na vratima, pa sve do branika, poklopca rezervoara goriva i branika su prisutni i lepo izliveni. Kao što vidite, Mini je opremljen modernim nemačkim tablicama, a zadnja svetlosna grupa je kompletno crvena. 


Sa donje strane možemo da se uverimo da je naš Mini Cooper zaista u razmeri 1/16, da je proizveden u Kini,  ali i da je licenciran od strane matične kompanije BMW. Podvozje je urađeno sa dosta detalja, gde je ceo izduvni sistem urađen u "hromu", a prednje vešanje i upravljački sklop su jasno predstavljeni.


Sve u svemu, Mini je jedan od najboljih mogućih načina da se uplovi u vode kolekcionarstva i model na kome se može naučiti mnoštvo pravih vrednosti i dugo godina u njemu svojski uživati. Za kompletnu ponudu Bburago modela kod nas posetite novi sajt kompanije DEXY CO ili ih posetite na njihovoj Facebook stranici. 

You Might Also Like

0 comments