Činkve-Ćento!

12/01/2015


Iza svakog velikog automobila je naravno velika automobilska priča. Iako Fiat 500 spada u majušne automobile i još majušnije modele u 1:18 razmeri, ono što o njemu ima da se ispriča svakako nije malo. Fiat 500 je revolucionarni automobil XX veka, koji je uspešno motorizovao celu Italiju uz romantiku, harizmu i šarm kakav samo naše komšije znaju da satkaju. I dan danas se okrenete za "Fićom" na ulici, zar ne? Prosto su neodoljivi...

Retromanija koja nas je zadesila proteklih decenija je imala svoje užasne kreacije ali i blistave momente. Vaskrsnuti Fiat 500 svakako spada u ovu drugu grupu i već sada predstavlja budući klasik. Fiatu je pošlo za rukom da ponovi uspeh koji se odigrao u posleratnoj Evropi, pre svega zato što nisu mnogo menjali osnovni dizajnerski koncept. Ruku na srce, motor i pogon nisu nazad kao kod originala, već napred zato što automobil deli šasiju sa drugom generacijom Pande, koja je takođe legenda i priča za sebe. Fiat jednostavno zna kako se prave mali gradski automobili. I dalje to radi najbolje. Skladne linije koje nepogrešivo evociraju starog "Fićka" su kreacija Roberta Giolita, šefa Fiatovog odeljenja za dizajn, koji je posle dizajnirao i 500L koji ponosno proizvodimo kod nas u Srbiji. 


Druga strana priče počinje jednim Austrijancem iz Beča koji se nastanio u Italiji, naturalizovao, i preinačio svoje ime iz Karl u Carlo. Prezime je bilo Abarth. Čovek koji je bukvalno od malih nogu bio u trkačkom svetu, svoju kompaniju je osnovao na posmrtnim ostacima Cisitialie čiji prethodni vlasnik je nakon propasti pobegao u Argentinu. Godina 1949. obeležava prvu pojavu čuvenog škorpiona na svetskoj automobilskoj sceni. Osim svojih trkalica, Abarth je oduvek pravio i automobile iz saradnje sa drugim proizvođačima kao što su Fiat, Simca, Autobianchi, Lancia i Porsche. Uspesi na brojnim šampionatima su toliki da stvarno nemamo sad ni mesta ni vremena da to nabrajamo. Godine 1971. kompanija biva prodata Fiatu. 


Tokom narednih godina Fiat je izbledeo važnost imena Abarth do najobičnijih nalepnica koje su obeležavale samo sportskiji nivo opreme bez ikakvih mehaničkih alteracija. Iste godine kada su svetu pred 250.000 posmatrača predstavili novi Fiat 500, objavili su povratak brenda Abarth kao zasebne kompanije koja će se brinuti samo o posebno pripremanim sportskim verzijama automobila. Već sledeće godine, svetlost dana ugledao je Abarth 500, sa 1.4 motorom od 135 konjskih snaga. 


Naš voljeni Bburago nije zabušavao i već 2009. izbacuju na tržište svoj Abarth 500 u razmeri 1:18, ispočetka samo u beloj boji. Naredne godine je dodata crvena verzija, a još jednu godinu kasnije i crna. Iako je bela boja najtradicionalnija kada je u pitanju Abarth brend, po meni je najlepši crveni jer aludira na istorijski tačnu boju karakterističnu za Italiju i njihovo bogato trkačko nasleđe. Takođe, crveni modeli su neretko i najfotogeničniji. Istina, nedostaju nam kvadratići na krovu koji su prisutni na beloj i crnoj verziji, ali već posle par fotografija ćete na to i zaboraviti. 


Taj komentar "Jao, kako je sladak!" ne možete da zadržite u sebi, i morate da ga izgovorite kada izvadite model iz kutije. Crvena boja i beli dekali na bokovima prosto plene svojim divnim kontrastom. Razmera i linija su dobro pogođene i zadovoljiće i zahtevnije kolekcionare. Za svoju veličinu, model je solidno težak i Bburago opet oduševljava kvalitetom izrade koji prevazilazi ovaj cenovni rang.


Na prednjem delu dominira pregršt detalja, svetlosne grupe su pristojno izvedene, a poslednji par maglenki je samo naznačen bojom, mada ne umanjuje efektnost ukupnog nastupa. Tablica i znak su nalepnice, a kada podignemo poklopac motora, očekuje nas uredno sređena unutrašnjost sa lepo naznačenim akumulatorom, poklopcima rezervoara za ulje i crvenom glavom motora sa jasno istaknutim srebrnim škorpionom. Motor možda jeste mali i ušuškan ali stvarno pruža dovoljno. Iznad su brisači i lepo bojom oivičeno vetrobransko staklo sa kog nam pogled odlazi na retrovizore i okrećemo model na bok.

Bočni migavci su naznačeni farbom, a lepi kontrastni retrovizori stoje stameno i postojano za razliku od nekih drugih modela u klasi. Beli dekali izgledaju jako lepo, pogotovo u kombinaciji sa još jednim Abarth znakom izvedenim između vrata i zadnjih točkova. 


Pogled se neizbežno fokusira na točkove. Petokrake felne sa srebrnim škorpionom na crnoj pozadini, pa sve oivičeno crvenom linijom, prosto dozivaju da ih detaljnije razgledate. Iza samih felni, diskovi su ofarbani tako da izgledaju kao pravi, metalni, a čeljusti kočnica su jarko crvene. Ukupno, točkovi izgledaju odlično!


Unutrašnjost je takođe među sjajnijim tačkama, što je za svaku pohvalu, pogotovo za jedan početnički model kao što je ovaj. Mnoštvo dugmića i detalja je vrlo pažljivo izliveno i ofarbano, čak na prostoru ispred suvozača imamo logo "500" sa sve ispisom "powered by" pored koga stoji sićušni Abarth logo. Veoma je lepo što jedan ovakav model pruža skoro jednako uživanje iznutra i spolja. 


Ako želite da otvorite gepek, samo dograbite mali krovni spojler i zavirite unutra. Nema ništa specijalno da se vidi, ali tu su i zadnja sedišta, komplet urađena iako ih je jako teško iz bilo kog ugla detaljnije sagledati. 

Na zadnjem delu dominiraju svetlosne grupe koje su urađene na zavidnom nivou, ali sa druge strane izduvnim cevima fali "dubine". Difuzor sa rešetkama je tu, kao i zadnja tablica sa hromiranom ivicom, još jedan Abarth znak, ali i zadnji brisač. Nije se štedelo sa detaljima, vidi se da su Italijani svog mališana sa ljubavlju odradili. 


Kada model bacimo na leđa, prvi simpatičan detalj je lonac izduvne cevi koji ima utisnute ispise "Abarth" i još malih škorpija simetrično sa obe strane. Izduv prati put duž podvozja sve do motora, i sve u svemu donja strana možda nije toliko zanimljiva kao gornja, ali svakako ima šta da se vidi. 


Naše druženje sa malim Abarthom su omogućili naši prijatelji iz kompanije DEXY CO. Kompletnu ponudu Bburago modela pogledajte na njihovom sajtu i pratite njihovu Facebook stranicu za obilje informacija o vašim omiljenim igračkama. 

You Might Also Like

0 comments